-
The Devil’s Wedding
- 1967
-
oil on masonitehuile sur toile
- 134.6 x 121.9 cm
-
Corporate Collection, James Richardson & Sons, LimitedCollection d'entreprise, James Richardson & Sons, Limited
-
ABOUT
Á PROPOS
This work is a good example of how Kurelek’s landscapes are often distilled to a fundamental interplay of line, colour, and form—an aesthetic proposition. In both his photographs and paintings, he revisits specific land configurations for their inherent pictorial and formal interest. Certainly the cultivated land, or land being cultivated, provided the artist with raw visual material that was inherently abstract and reductive. The diagonal cut of land, fence line, or windbreak establishes rectangular formations that are repeatedly offset by the distant and persistent line of the horizon. Kurelek’s farmers are thus set down on abstracted ground, the earthly tethered to the otherworldly. The juxtaposition is ethereal, lyrical, and poetic.
Cette œuvre constitue un bon exemple de la façon dont Kurelek réduisant souvent ses paysages à une interrelation fondamentale entre les lignes, les couleurs et les formes, une proposition esthétique. Dans ses photographies comme dans ses peintures, il reprend certaines configurations de terrain pour leur intérêt formel et pictural propre. Les terrains cultivés ou les terrains « en train » d’être cultivés procurent à l’artiste une matière brute visuelle à caractère abstrait et réducteur. La coupe diagonale d’un terrain, la ligne de clôture ou du brise-vent, procurent des formes rectangulaires sans cesse compensées par la ligne distante et persistante de l’horizon. Les fermiers de Kurelek sont donc placés sur un sol abstrait, le terrestre rattaché à « l’autre monde ». La juxtaposition est éthérée, lyrique et poétique. - POINTS OF INTEREST POINTS D'INTÉRÊT
- DISCUSS
-
All photographs of William Kurlek's work are © the Estate of William Kurelek, courtesy of the Wynick/Tuck Gallery, Toronto.Toutes les photographies des oeuvres de William Kurelek proviennent de la © Succession de William Kurelek.
Discussion no comments