-
The Ukrainian Pioneer (No. 2)
- 1971, 1976
-
acrylic, graphite, coloured pencil, gouache on masoniteacrylique, graphite, crayon de couleur, gouache sur masonite
- 152.5 x 121.5 cm
-
National Gallery of Canada; Transfer from the House of Commons of the Parliament of Canada, 1990 (no. 30836.2)Musée des beaux-arts du Canada; transfert de la Chambre des communes du Parlement du Canada, 1990 (no. 30836.2)
- Create a drawing or painting of a trip that you have made with your family. Be sure to depict what you brought along with you.
- Imagine your family was moving to another country and create a picture of your family’s experience.
- Find Borivtsi, Ukraine, and Halifax, Canada, on a map. Calculate the distance between the two locations and guesstimate how many hours it might take to travel from one place to the next. (Click the Map link above)
- Research how many immigrants arrive in Canada every year and where they come from. Create a map of the various possible travel routes to Canada from the different countries.
- Imagine for a moment that you are one of the people in Kurelek’s painting and write about what your experience on the boat was like, as if you are writing a diary or journal.
- If you were moving to another country and could only take 10 things with you, what would you bring? Create your very own travel case with those 10 items that reflect what is most important to you. The items might include photos, a passport, family heirlooms or keepsakes, letters, etc. (Teacher’s note: When doing this as a classroom project, display each suitcase as a work of art in a hallway exhibition and discuss the choices that different students made).
- Dessine ou peint un voyage que tu as fait avec ta famille. N'oublie pas de dessiner aussi ce que tu as apporté.
- Imagine que ta famille déménage dans un autre pays et dessine cette expérience.
- Trouve Borivtsi en Ukraine, et Halifax au Canada, sur une carte. Calcule la distance entre les deux endroits et tente d'estimer le nombre d'heures que cela pourrait prendre pour aller d'un endroit à l'autre. (Consulte le lien appelé « Carte »)
- Effectue une recherche sur le nombre d'immigrants qui arrivaient au Canada chaque année et d'où ils venaient. Crée une carte des divers trajets possibles entre le Canada et ces divers pays.
- Imagine pendant un instant que tu es un des personnages peints par Kurelek, et rédige l'histoire de sa vie sur le bateau comme si tu écrivais un journal personnel ou un journal de bord.
- Si tu déménageais dans un autre pays et que tu ne pouvais apporter que 10 choses, qu’apporterais-tu? Dessine ta valise avec ces 10 articles qui représentent ce qui est le plus important pour toi. Ce peut être des photographies, un passeport, des souvenirs ou des objets de famille, des lettres, etc. (Remarque à l'intention de l'enseignant : si vous faites ce projet avec toute la classe, exposez toutes les valises comme des œuvres d'art en les affichant dans le corridor, et discutez des choix faits par chaque élève.)
- DISCUSS
-
Journey to a New Country
Have you ever made a trip to a new place? Where did you go? Was it a city or a town? Have you ever visited another country?
Did you travel by car, train, or plane to get there? Did it take a long time to get there?
What do you think it would be like to travel for weeks by boat across the ocean to another country?
How would you feel if you and your family were to move far away from your home to another country? Would that feel any different than if it was just a trip? Why or why not?
The people in Kurelek’s painting have just crossed the Atlantic Ocean on a boat from Ukraine.
If you look closely at the background of the painting, you can catch a glimpse of the Canadian shoreline. Why do you think these people might be moving from Ukraine to Canada?
Using the zoom, look carefully at the different reactions of the people in the boat as they see the new country of Canada in the distance. Can you find two young children with their arms in the air? How do you think they are feeling?
Can you find a number of people embracing or with their arms around one another? How might they be feeling?
What do you think these families are bringing with them from the Ukraine? Use the zoom to take a closer look at the various items on the deck of the boat. What do you see? What do you think might be inside the bags and suitcases?
If you had to move to a new country what would you take along with you? Imagine you could only take one suitcase or bag with you. What would you put inside it and why?
Arrivée dans un nouveau pays
As-tu déjà fait un voyage vers un endroit que tu ne connaissais pas? Où es-tu allé? Était-ce une ville ou un village? Es-tu déjà allé dans un autre pays?
Y es-tu allé en voiture, en train ou en avion? Est-ce que ça a pris beaucoup de temps?
Comment imagines-tu un voyage en bateau pendant plusieurs semaines sur l'océan vers un autre pays?
Comment te sentirais-tu si ta famille et toi vous déménagiez loin, dans un autre pays? Te sentirais-tu différemment que si c’était un simple voyage? Pourquoi ou pourquoi pas?
Dans le tableau de Kurelek, les personnages viennent de traverser l'océan Atlantique sur un bateau, à partir de l'Ukraine.
Si tu regardes bien l'arrière-plan, tu apercevras le littoral du Canada. Selon toi, pourquoi ces gens sont-ils partis d'Ukraine pour venir au Canada?
Au moyen de la « zoom » regarde bien les diverses reactions des gens sur le bateau, alors qu'ils aperçoivent leur nouveau pays, le Canada, de loin. Vois-tu deux petits enfants les bras en l’air? Comment se sentent-ils d'après toi?
Vois-tu des gens qui se font un câlin ou qui s’enlacent? Comment se sentent-ils?
Selon toi, qu'ont apporté ces gens d'Ukraine dans leurs bagages? Au moyen de la « zoom » regarde bien chaque article sur le pont du bateau. Que vois-tu? Que peut-il bien y avoir dans les sacs et les valises d'après toi?
Si tu devais déménager dans un autre pays, qu'apporterais-tu? Imagine que tu ne peux prendre qu'une seule valise ou un sac. Que mettrais-tu dedans? Pourquoi?
Create
Activité Créative
Discussion no comments