-
The Ukrainian Pioneer (No. 1)
- 1971, 1976
-
acrylic, graphite, coloured pencil, gouache on masoniteacrylique, graphite, crayon de couleur, gouache sur masonite
- 152.5 x 121.5 cm
-
National Gallery of Canada; Transfer from the House of Commons of the Parliament of Canada, 1990 (no. 30836.1)Musée des beaux-arts du Canada; transfert de la Chambre des communes du Parlement du Canada, 1990 (no. 30836.1)
- Create your own story about the girl (and her mother) in the painting.
- Draw or paint a picture of yourself in your local neighbourhood. What are you doing? Where are you going? What time of day is it in your picture? How will your viewers’ know?
- Choose colours for your picture that express your feelings about what it has been like growing up in your neighborhood. How do different colours make you feel?
- Using a variety of instruments and/or your voice, create a musical composition, or soundscape that you feel best reflects the mood of Kurelek’s painting, then do the same for your own painting. Do they sound the same or different?
- On your own or with a partner, act out Kurelek’s scene or create a dramatic play, or tableau, that brings the story of this girl (and her mother) to life.
- Invente ta propre histoire au sujet de la fille (et de sa mère) du tableau.
- Dessine ou peins-toi dans ton quartier ou ton voisinage. Que fais-tu? Où vas-tu? Quel est le moment de la journée dans ton tableau? Comment les personnes qui regardent ton tableau le sauront-elles?
- Choisis pour ton tableau des couleurs qui expriment tes émotions en pensant à ta vie dans ton quartier ou ton voisinage. Comment les différentes couleurs te font-elles sentir?
- Au moyen de divers instruments ou de ta voix, compose une musique ou crée un paysage sonore qui reflète le mieux les émotions qui se dégagent du tableau de Kurelek. Fais la même chose pour ton propre tableau. Est-ce une musique semblable ou différente?
- Seul ou avec un partenaire, joue la scène représentée par Kurelek ou crée une pièce ou un tableau, vivant qui raconte l'histoire de cette fille (et de sa mère).
- DISCUSS
-
Memories of the Old Country (Borivtsi, Ukraine)
Imagine that you could walk into this painting. What does it feel like? Is it cold or warm? Why do you think so? What time of year do you think it is? What time of day is it?
What’s going on in this painting? Lets take a closer look. Zoom in on different parts of the painting.
Can you find a young girl in the painting? What is she doing? Why do you think she is barefoot? Why is she carrying an empty bowl? Where might she be going?
Can you find another group of figures in the painting? Perhaps further in the distance? Who do you think the two men in uniforms might be? How about the other young man? What do you think they are doing? Why?
If you look closely at the houses in this painting, what do you notice? Does this look like the kind of place where you would like to live? Why or why not? How do you think the artist feels about this place? What do you notice about the colours in the painting? How do the colours in the painting make you feel?
ADDITIONAL QUESTIONS (recommended for gr.5-8)
This painting depicts the place where William Kurelek’s father and maternal grandparents were born and grew up during the late 1800s and early 1900s. Borivtsi is a village in the country of Ukraine. Why do you think William Kurelek was interested in painting this scene from his family’s village of Borivtsi?
Can you find the village of Borivtsi, Ukraine, on a map? (Click the Map link above)
Judging from Kurelek’s painting, what can we learn about what life was like in Borivtsi, Ukraine, during the late 1800s and early 1900s? What clues did you use to help form your opinion?
Kurelek didn’t give specific titles to the individual paintings of this series. If you could give this painting a title, what would it be? Explain why you picked your title.
Souvenirs de la mère patrie (Borivtsi, Ukraine)
Imagine que tu peux entrer dans cette peinture et t'y promener. Comment est-ce? Fait-il chaud ou froid? Pourquoi selon toi? D'après toi, quelle saison est-ce? Quel moment de la journée?
Que se passe-t-il dans cette peinture? Regarde plus attentivement. Cherche des indices en utilisant la « zoom » et en grossissant les diverses parties du tableau.
Vois-tu une jeune fille? Que fait-elle? Pourquoi est-elle pieds nus selon toi? Pourquoi a-t-elle un bol vide à la main? Où peut-elle bien aller?
Vois-tu un groupe de personnages ailleurs dans le tableau? Peut-être plus éloigné? Qui sont les deux hommes en uniforme selon toi? Qui est le jeune homme? Que font-ils d’après toi? Pourquoi?
Si tu regardes bien les maisons de ce tableau, que remarques-tu? Aimerais-tu vivre dans un tel endroit? Pourquoi ou pourquoi pas? Que ressent l'artiste à propos de cet endroit selon toi? Que remarques-tu des couleurs de ce tableau? Comment ces couleurs te font-elles sentir?
QUESTIONS SUPPLÉMENTAIRES (recommandées pour les classes de la 5e à la 8e année) :
Ce tableau représente l'endroit où sont nés le père et les grands-parents maternels de William Kurelek à la fin des années 1800 et au début des années 1900. Borivtsi est un village rural d'Ukraine. Pourquoi, selon toi, William Kurelek a-t-il voulu peindre cette scène de Borivtsi, le village de sa famille?
Peux-tu trouver ce village, Borivtsi en Ukraine, sur une carte? (Consulte le lien appelé « Carte »)
Qu'est-ce que ce tableau de Kurelek t'apprend de la vie à Borivtsi, en Ukraine, durant la fin des années 1800 et le début des années 1900? Sur quels indices fondes-tu ton opinion?
Kurelek n'a pas donné de titre à chaque tableau de cette série. Quel titre lui donnerais-tu? Explique pourquoi tu as choisi ce titre.
Create
Activité Créative
Discussion no comments